Noget jeg synes er spændende, er kulturforskelle og hvordan vi opfatter hinanden de forskellige kulturer imellem. De gange vi har været ude og rejse og fortalt at vi kommer fra Danmark, er vi ofte blevet mødt med badminton (Poul-Erik Høyer Larsen endda!), Carlsberg og Lego. Det er åbenbart alt sammen indbegrebet af danskhed ifølge dem. Det er så åbenbart sådan Danmark opfattes, huskes og defineres ude i verden – i hvert fald både da vi besøgte fjerne kroge af Malaysia på Borneo og små byer i Sydstaterne. Og netop hvordan nogle lande opfattes af andre, er hvad de her billeder viser. Anders sendte mig et link forleden, fordi han vidste at det var lige noget for sådan en kulturnørd som mig 😉
Er I enige i nogle af de stereotyper der bliver kortlagt? Det er jo virkelig fordomme for alle pengene, og selvom der nok ikke lige ligger nogen stor videnskabelig undersøgelse bag, er det altså lidt sjovt, skal jeg ærligt indrømme 😉 Jeg er specielt fan af Tyrkiet som “No YouTube land”, Schweiz som “Bank”, Tyskland som “All work no dancing”, Sverige som “Ikea” og Italien som “Godfathers” 😀
English: The pictures above show how some countries see the rest of the world. It’s definitely something that I find interesting – how we perceive each other. From the pictures above, I have to highlight the definition of Turkey as “No YouTube land”, Schwitzerland as “Bank”, Germany as “All work no dancing”, Sweden as “Ikea” and Italy as “Godfathers”. Which The world according to picture is your favorite?
2 kommentarer
Haha, Norge som “selfish fishermen”, Italian som “all drama no dance” og Kina, der som land pludselig er Chinatown er da også ret gode! 😀
Kultur er en sjov ting, og så længe man rummer en vis portion ironi og kan grine af stereotyperne, så er det da skægt 🙂 Vel vidende, at det er stereotyper!
Du har helt ret, Søs! Man skal ha ironien med, men har man det, så er det altså også sjovt 🙂 Haha, og ja, dine eksempler er godt nok oss gode! Har slet ikke opdaget den med Norge – der er jo så mange!