Sponsoreret indhold
Der er ikke noget mere irriterende end at tage i god tid ud i lufthavnen for så at finde ud af, at ens fly enten er forsinket eller aflyst. Vi har efterhånden stået i situationen en hel del gange, og selvom vi begge synes, det er hyggeligt i en lufthavn, er det alligevel frustrerende at sidde og vente i mange timer på at komme afsted – og så måske finde ud af at afgangen bliver aflyst. Vi prøvede det sidst tilbage i november 2015, hvor et vulkanudbrud var skyld i, at vores fly fra Kuala Lumpur til Bali blev omdirigeret til Jakarta, hvor vi havde 2 overnatninger i uvished om vi overhovedet kunne komme til Bali.
Heldigvis har EU fastsat en række rettigheder man som passager har, hvis man enten rejser fra en lufthavn i EU eller hvis man lander i en lufthavn i EU med et flyselskab med base indenfor EU. Desværre var de rettigheder naturligvis ikke gældende for os i efteråret i Asien.
Da det kan være meget svært at gennemskue, hvad man har ret til, har vi lavet en oversigt over, hvordan man er stillet ved forsinkelse eller aflysning. Nederst i indlægget kan I også læse om, hvordan I kan få hjælp til at få kompensation ved at benytte det danske firma Flyhjælp.
Flyforsinkelse
– Flyselskabet skal tilbyde dig mad og drikke, hvis afgangen er forsinket med mere end:
- 2 timer for flyrejser under 1.500 km.
- 3 timer for flyrejser inden for EU på mere end 1.500km.
- 4 timer for flyrejser uden for EU på mere end 3.500 km.
– Bliver du nødt til at overnatte pga. flyforsinkelse, skal flyselskabet sørge for overnatning på hotel samt transport til og fra hotellet.
– Hvis din flyforsinkelse er mere end 5 timer, kan du vælge at afbryde rejsen og i stedet få billetten refunderet.
– Derudover kan du have ret til følgende kompensation, hvis du ankommer mere end tre timer forsinket til din endelige destination:
- Flyvninger på 1.500 km. eller kortere: €250 per passager
- Flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.: €400 per passager
- Flyvninger over 3.500 km. uden for EU: €600 per passager
Overstående gælder kun, hvis din flyforsinkelse ikke skyldes usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået, selv om alle forholdsregler, der med rimelighed kunne træffes, faktisk var blevet truffet.
Flyaflysning
– Hvis dit fly bliver aflyst, kan du vælge mellem:
- Få billetten refunderet
- Ombookning til næste ledige afgang
- Ombookning til et senere tidspunkt
– Hvis du pga. aflysningen bliver nødt til at overnatte, skal flyselskabet sørge for hotel og transport til/fra hotellet.
– På samme måde som ved flyforsinkelse, kan du have ret til kompensation ved aflysning, medmindre du er blevet oplyst om aflysningen mere end 14 dage i forvejen eller hvis aflysningen skyldes usædvanlige omstændigheder. Hvor meget du kan få i kompensation, afhænger af længden på flyrejsen:
- Flyvninger på op til 1.500 km: €250 per passager
- Flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km: €400 per passager
- Flyvninger på uden for EU på over 3.500 km: €600 per passager
Uanset om der er tale om flyforsinkelse eller -aflysning, skal du have muligheden for at få pengene udbetalt enten kontant, via bankoverførsel eller via check.
Hvad betyder usædvanlige omstændigheder?
Selvom det ikke direkte er dikteret, hvad usædvanlige omstændigheder dækker over, kan man ud fra tidligere domme gå ud fra, at følgende gælder som usædvanlige omstændigheder:
- Krig eller terror
- Vejrforhold, der forhindrer flytrafikken i at blive afholdt
- Uanmeldte strejker og lignende
- Tekniske fejl (kan i meget sjældne tilfælde udgøre en usædvanlig omstændighed)
EU har i øvrigt lavet en app til Android, iOS og Windows Phone, hvor man kan læse om sine rettigheder ved både tog-, fly- og skibsrejser. Den er rar at have med, hvis man sidder fast i en lufthavn og har brug for at vide, hvilke rettigheder man har ved flyforsinkelse og -aflysning. App’en hedder “Your passenger rights” og kan downloades gratis.
Desværre er det ikke altid, at flyselskaberne er villige til at udbetale den kompensation, man ellers har krav på. Her kan det være oplagt at alliere sig med det danske firma Flyhjælp. Flyhjælp har specialiseret sig i at hjælpe danskere med at få den kompensation, de har krav på, samt at få dækket de udgifter, de har haft i forbindelse med flyforsinkelse og -aflysning.
Vinder Flyhjælp sagen, koser det 25 % af kompensationen, men tabes sagen er der ingen omkostninger for dig som passager. Indtil videre har Flyhjælp vundet 92% af deres sager, og deres trustpilotkarakter er på 9,8.
Står I og har brug for hjælp til at få kompensation fra et flyselskab ved entet flyforsinkelse eller -aflysning, får I i øvrigt 10% i rabat på salæret hos Flyhjælp, hvis I henviser til Afterglobe, når I opretter sagen 🙂